středa 17. září 2014

Dort s fialkami



























Moje babička miluje zahradničení. Bydlí v bytě, ale dřív mívali s dědečkem malou městskou zahrádku, kde si pěstovali zeleninu do kuchyně, nějaké to ovoce... Ale hlavně květiny. Teď už jim na zahrádku síly nestačí, ale zato mají nejrozkvetlejší balkon v širokém okolí! 

A doma to nemají jiné. Na každé poličce rozkvétá květináč, většinou s africkými fialkami. Takže když se přiblížily babiččiny narozeniny, vymyslet pro ni dort nebylo vůbec těžké. Zvolila jsem jednoduchou barevnou kombinaci a trošku jsem si pohrála s dozdobením a malováním. 


Recept mám už pár let, takže ani nevím, odkud přesně pochází. Pekla jsem ve dvou 22 cm formách, protože jsem nevěděla, co přesně s dortem udělám. Zkombinovala jsem světlý korpus s hořkou čokoládou a mandlový korpus, promazala jsem je meruňkovým máslovým krémem. Hotový dort vážil asi 4 kila, ale to není moc překvapující, když je na něm kilo marcipánu :-).



























Na mandlový korpus jsem potřebovala:

  • 3 vejce
  • 170g krupicového cukru
  • 110ml oleje
  • 70ml vlažného mléka
  • 180g hladké mouky
  • 1/2 prášku do pečiva
  • 60g mletých mandlí
  • malou lžičku mandlového aroma

Na meruňkový krém:

  • 4dl meruňkové šťávy nebo džusu
  • 1 sáček vanilkového pudinku v prášku
  • 250g změklého másla
  • 5 lžic meruňkové marmelády

Předehřejeme si troubu na 180°C. Rozklepneme si vajíčka a rozdělíme zvlášť bílky a žloutky. Odměříme si olej a mléko a slijeme do jedné nádoby. Hladkou mouku smícháme s práškem do pečiva a mletými mandlemi. Žloutky vyšleháme s 90g cukru na světlou pěnu. Potom po částech střídavě přiléváme směs mléka s olejem a přisypáváme moučnou směs. Potom přimícháme aroma. Ve druhé míse si vyšleháme bílky se zbývajícím cukrem na tuhý sníh. Hotový sníh opatrně spojíme se žloutkovou směsí. Nemícháme, pouze lehce převracíme, aby se obě části spojily. Dortovou formu si můžeme lehce vymazat olejem a  vysypat moukou, a nebo vyložit pečícím papírem. Těsto vlijeme do formy a pečeme asi 50 minut, poté provedeme test špejlí :-).

Druhý korpus jsem dělala úplně stejně, jen jsem mleté mandle nahradila hrubě strouhanou čokoládou (také 60g) a vynechala mandlové aroma.

Zatímco se korpusy pečou, rozmícháme si v džusu pudinkový prášek a směs uvaříme podle návodu na obalu. Necháme vychladnout. Já obvykle vyšlehám zvlášť studenou pudinkovou směs a zvlášť změklé máslo, krém pak bývá jemnější a bez hrudek. Potom obě části smíchám a postupně zašlehám marmeládu. Množství uvedené v receptu jen orientační, chce to ochutnat a případně přidat dle vlastní chuti. Pokud máte čerstvé meruňky, je samozřejmě nejlepší proložit dort čerstvým ovocem nakrájeným na kousky. 

Krém mi vystačil na promazání celého dortu zevnitř, na pomazání zvrchu a přímo pod marcipán jsem použila máslo vyšlehané s troškou cukru a vanilkovým aroma. Dobře se s ním pracuje, v chladu rychle tuhne a marcipán na něm skvěle drží.



Babička byla s dortem spokojená, líbil se jí a prý i chutnal. Takže ještě jednou:

Všechno nejlepší k narozeninám, babičko!



Žádné komentáře:

Okomentovat