úterý 2. září 2014

Dort s překvapením



Je tomu téměř rok, kdy jsem za deštivého počasí neměla co dělat (nebo spíš odkládala domácí práce na jindy...) a objevila jsem výzvy Odvážných pekařů. Okamžitě jsem se pro ně nadchla a po ne moc dlouhém přemýšlení se mezi ně zaregistrovala. A pak čekala měsíc, až mi potvrdí členství. A než se tak stalo, samozřejmě jsem na to zapomněla. A teď, po celé té době, jsem se pro Daring bakers nadchla znova. A vzpomněla jsem si, že bych měla být členem. A jsem! A tak jsem se pustila do své první výzvy.


Začínám výzvou červencovou.  Připravila ji Ruth z blogu The Crafts of Mommyhood. Zveřejňuji ji sice pozdě, ale pekla jsem ji skutečně v termínu, a tak mi přišlo škoda ji vynechat a nezveřejnit. Měli jsme upéct dort s překvapením uvnitř. Vzhledem  k tomu, že maminka má v červenci narozeniny, bylo jasné, komu dort upeču. A když jsem si prošla návrhy autorky výzvy, bylo jasné i to, jaký dort to bude. 

Dort jsem potáhla bílým marcipánem, aby bylo překvapení o to větší. Vycházela jsem ze svého oblíbeného receptu na piškotovou roládu a krém jsem udělala z Philadelphie. Připravte se na to, že budete umývat opravdu velkou hromadu nádobí. A nebojte se barviv - používá se jen velmi malé množství.




Na dort o průměru 22 cm jsem potřebovala:

  • 8 vajec
  • 160g krupicového cukru
  • 80g změklého másla
  • 110g hladké mouky
  • červenou, žlutou, zelenou a modrou potravinářskou barvu (používám gelové barvy Wilton)

  • 500g krémového sýra Philadelphia
  • 140g moučkového cukru
  • lžička vanilkového extraktu

  • cca 400g marcipánu na ozdobení

Zapneme si troubu na 180°C. Zvážíme si prázdnou mísu, ve které budeme připravovat těsto. Potom si v ní vyšleháme žloutky s cukrem, přidáme změklé máslo a nakonec lehce vmícháme mouku. Zvážíme mísu i s těstem a vzniklé těsto rozdělíme pomocí váhy do 6 menších mističek. Do každé přidáme barvivo podle toho, jaké patro děláme. Žlutá, červená, zelená a modrá jsou jednoduché, na fialovou přidáme k červené trošku modré, na oranžovou ke žluté přidáme trošku červené. Nebojte se barvit pořádně, při pečení těsto trošku zesvětlá.
V druhé velké míse (kterou si také zvážíme) vyšleháme bílky se špetkou soli. Opět zvážíme a rozdělíme do mističek rovným dílem. Opatrně vmícháme do obarveného těsta tak, aby nám sníh nespadl. 
Na papír na pečení si předkreslíme kruh o průměru 22 cm, případně jakýkoli jiný tvar, který se nám líbí. Když budete mít štěstí a větší plechy než já, vejdou se vám na jeden plech i dvě patra dortu :-) Těsto rozetřeme v rovnoměrné vrstvě na papír, lehce přetáhneme přes nakreslený obrazec.
Pečeme cca 10 minut, ale každá trouba peče jinak, takže minimálně první várku si hlídejte. Placky necháme vychladnout.

Nachystáme si krém. Vyšleháme sýr s cukrem a podle chuti přidáme potravinářské barvivo. Vychladlé placky si okrájíme na potřebnou velikost. Každé patro potřeme tenkou vrstvou krému a skládáme na sebe. Hotový dort potřeme krémem z vrchu i po krajích, uhladíme a necháme v ledničce vychladit.

Vychlazený dort můžeme pokrýt marcipánem a dozdobit, nebo jen krém posypat barevnými drobečky z odkrojků dortu. Ať tak nebo tak, obdarovaný člověk bude nadšený jako malé dítě bez ohledu na svůj věk :-)

4 komentáře:

  1. To je prostě nádhera! Takovou Kuchařinku bych chtěl mít doma:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Dorty jsou nádherné na pohled, smekám před dovedností autorky, ale chuť na ně moc nemám. Obzvlášť dort s překvapením vypadá uvnitř dosti jedovatě. Není nad klasiku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, uznávám, že takhle divoká kombinace barev není pro každého. Moje maminka ale byla nadšená, a to pro mě bylo nejdůležitější :-)

      Vymazat