pondělí 29. prosince 2014

Vánoční radosti



 Jak se tak dívám, už je to měsíc od publikování mého posledního článku... No, nedá se nic dělat. Na začátku prosince jsem ještě neměla koupený ani jediný dárek (obvykle končím s nakupováním v polovině listopadu...) a tak bylo co dohánět. A potom pečení cukroví a vyhlížení prvních sněhových vloček... Ale jsem tu! A představím vám několik druhů svého cukroví, a na přání přidám i jeden recept. A taky se pochlubím, co mi Ježíšek nadělil!



Moje maminka peče každý rok asi 15 druhů cukroví. Dřív pekla kolem dvaceti, ale když jsem pár druhů začala dělat i já, pár svých kvůli mně vyškrtla. Ne že by se nesnědlo i pětadvacet druhů... Tradiční cukroví, jako jsou vanilkové rohlíčky a úlečky (jo, úlečky, žádná vosí hnízda!), tedy nechávám na ní. Já sama peču takové, které mě ten který rok zaujme. A co tedy můžete vidět na fotkách? 

  • Perníčky - ty peče maminka, ale já jí každý rok pomáhám se zdobením.
  • Linecké - to je jeden z tradičních druhů, ale protože je to moje nejoblíbenější cukroví, peču si ho sama. Tento rok je poprvé slepované domácí šípkovou marmeládou, a je tak výborné, že už nikdy ho nebudu dělat jinak!
  • Florentýnky - základ na hvězdičky je máslové těsto, podobné lineckému, a nahoře je směs oříšků s brusinkami v medovém karamelu.
  • Kokosové vločky - těsto je máslové s citronovou šťávou a kůrou, upečené vločky jsou potřené bílou čokoládou a posypané kokosem.
  • Mandlové sušenky - klasické máslové sušenkové těsto s mletými mandlemi, potřené meruňkovou marmeládou.
  • Medové kornoutky - kornoutky z medového těsta máčené v hořké čokoládě a plněné lískooříškovým krémem.
  • Ořechové trubičky - cukroví, které během roku peču na vyžádání na různé oslavy a nebo jen tak ke kafi.

Ještě jsem dělala malinové pralinky v hořké čokoládě a karamelky s bílou a mléčnou čokoládou, ale zmizely dřív, než jsem je stihla vyfotit...


A protože ořechové trubičky jsou opravdu velmi populární a protože jsem byla o recept už poněkolikáté požádána, dávám ho sem. Recept s lehkými úpravami pochází z loňského prosincového čísla časopisu Gurmet, náplň jsem úplně vyměnila dle vlastních chutí:-)

Ořechové trubičky s pomerančovou pařížskou šlehačkou


Na 70 trubiček:

Na trubičky

  • 420g hladké mouky
  • 280g lehce změklého másla
  • 2 vejce
  • čajová lžička kakaa
  • 120g moučkového cukru
  • 150g mletých vlašských ořechů

Na pařížskou šlehačku

  • 250g hořké čokolády s pomerančovou příchutí 
  • 450ml šlehačky s 31% tuku

Všechny suroviny na těsto navršíme na vál a zpracujeme z nich těsto. Pokud příliš lepí, přidáme mouku, ale jen trošičku! Pokud je moc tuhé, můžeme přidat pár kapek mléka. Hotové těsto zabalíme do potravinové fólie a necháme alespoň dvě hodiny odpočívat, ideálně však přes noc.

Protože máme čas, připravíme si zatím náplň. Aby šla pařížská šlehačka vyšlehat, je nutné nechat ji pořádně vychladit, ideálně přes noc. Proto je nejlepší připravit si ji den předem. Šlehačku používám nejraději tu v krabičkách - nemá přidané žádné látky a i přesto je krásně hustá. Pomerančovou čokoládu kupuji nejčastěji od Lindt, letos jsem koupila tu z nejvyšší řady Tesco produktů, v té jsou navíc ještě oříšky. Náplň většinou dělám na třikrát a průběžně do trubiček doplňuji, aby byla pořád čerstvá.

Na vodní lázeň postavíme mísu, která je vhodná ke šlehání (a zároveň se nám nerozpustí - například nerezovou). Nalámeme si do ní čokoládu a tu necháme rozpustit, občas jí můžeme pomoci lehkým promícháním. Když je čokoláda rozpuštěná, sundáme mísu z vodní lázně a přilijeme do ní smetanu. Metličkou ji zapracujeme do čokolády. Potom ji necháme důkladně vychladit. 

Druhý den šlehačku vyšleháme ručním šlehačem, až bude držet tvar. Možná se vám po vychlazení bude zdát příliš tuhá, ale nebojte se, vyšleháním zjemní a změkne.

Když je těsto odpočinuté, rozválíme jej na plát silný asi 3mm. Používám trubičky dlouhé 8cm a o průměru 11-13mm. Plát těsta si nakrájím na pruhy o šířce cca 7 cm - tak, aby těsto přes trubičku nepřečnívalo, ale aby trubička byla vidět. Usnadní to sundávání upečených trubiček. Formičky ničím nepotírám, těsto obsahuje dost másla, takže se nepřilepí. Každou formičku omotám kouskem těsta tak, aby se překrývalo a tvořilo šev. Trubičky pokládám na plech s pečícím papírem švem dolů, a vždy je lehce přitlačím, aby se nerozmotaly. Pečeme v troubě předehřáté na 180°C asi 10 minut.

Jakmile trubičky zchladnou natolik, aby se daly udržet v rukou, jednu po druhé sundám tak, že formičku postavím na hranu (podstavu) a lehce trubičkou zatlačím dolů. Sama by tak měla z formičky sjet. Do těsta při dalším zpracování a rozvalování nepřidávejte moc mouky, trubičky by se vám potom mohly trhat a praskat.

Jakmile jsou všechny trubičky vychladlé, naplníme je vyšlehanou pařížskou šlehačkou. Je vhodné plnit je cukrářským sáčkem. Špička by měla mít průměr jen o málo menší, než je průměr trubičky, tak se vám budou nejpohodlněji a nejrychleji plnit. Nasaďte špičku sáčku se šlehačkou na jeden konec trubičky a sledujte druhou stranu. Když se šlehačka objeví na druhém konci, máte jistotu, že je celá trubička naplněná.

Pokud jste opravdu velcí milovníci čokolády, můžete konce trubiček namočit v hořké čokoládě. Pokud nemáte rádi pomerančovou příchuť nebo jen chcete experimentovat, můžete zvolit jakoukoli jinou příchuť čokolády. Ale pozor - příliš velké kousky oříšků  v čokoládě by při plnění nemusely projít cukrářskou špičkou!

A co jsem tedy našla pod stromečkem? Asi jsem byla opravdu hodná, protože na mě čekaly hned 4 kuchařky! Všechny se mi moc líbí, pročítám si je a už podle nich i vařím. Za nejlepší zatím považuji Umění francouzské kuchyně od Julie Child, její návody a rady jsou k nezaplacení. A ty nádherné dezerty! Už se těším, až nám dojde cukroví a budu moct některý vyzkoušet. Určitě vám pár receptů představím.
Abych mohla na dorty psát i jména, dostala jsem od Ježíška (díky, bráško!) formičky na písmenka a čísla. Rozhodně je brzy vyzkouším!

A co vy? Taky jste našli pod stromečkem nějaký kuchařský vánoční dárek?:-)

Žádné komentáře:

Okomentovat