čtvrtek 27. listopadu 2014

Podzimní dort s kardamomem


Podzim je moje nejoblíbenější roční období. Listí se barví, na krajinu padají mlhy a příroda se ukládá ke spánku. Můžu sníst jablek a oříšků, kolik jen chci (kolik si nasbírám a natrhám...) a s vidinou takové svačinky mi ani práce na zahradě nevadí. Třeba hrabání listí mám moc ráda. A stejně tak mám ráda podzimní procházky. Ať už svítí sluníčko na barevné listí, nebo je svět ukrytý v mlze, když se vrátím domů, ráda se zahřeju. Něčím čokoládovým. Nebo něčím kořeněným. Nebo kombinací obojího! Mmm, horká čokoláda se skořicí a kopcem šlehačky... Ale pro dnešek zůstanu jen u toho koření.


Tento dort byl Výzvou pro odvážné v letošním říjnovém čísle časopisu Gurmet. Ten svůj jsem do soutěže neposílala, protože jsem to jako obvykle nestihla. Ale protože mám koření v dezertech opravdu ráda, nakonec jsem jej upekla. 


Kávový dort s ořechy a kardamomem

Na 2 formy o průměru 20cm:

Na korpus
  • 175g změklého másla
  • 50g vlašských ořechů
  • 15 tobolek kardamomu
  • 175g cukru krupice
  • 1 lžíce velmi silné kávy
  • 3 vejce
  • 50g mletých mandlí
  • 120g hladké mouky
  • 3g prášku do pečiva

Na krém

  • 8 tobolek kardamomu
  • 225g změklého másla
  • 375g moučkového cukru
  • 2 lžičky domácího vanilkového extraktu
  • 1 lžíce velmi silné kávy
  • 2 lžíce smetany ke šlehání

Nejprve si předehřejeme troubu na 180°C. Dvě dortové formy o průměru 20cm si vymažeme máslem a vysypeme moukou. Můžete použít jen jednu formu a výsledný korpus rozdělit na dvě poloviny. Jenže tohle těsto vám moc nenaskočí a špatně se krájí, takže je lepší upéct každou vrstvu zvlášť. Vlašské ořechy rozložte na plech vyložený pečícím papírem a dejte na 6 minut do trouby opražit. Až zhnědnou, vytáhněte je z trouby, nechte je zchladnout a nasekejte je na kousky.

Ze všech 23 tobolek kardamomu si vyloupáme semínka a rozdrtíme je ve hmoždíři na prášek. Můžete použít i mletý kardamom, ale ten nebude chutnat tak dobře a výrazně.

V míse utřete robotem nebo ručním šlehačem máslo, cukr a kávu na světlou pěnu. Trvá to asi 7-10 minut. Poté po jednom zašlehávejte vejce, pak mouku a 2/3 rozdrceného kardamomu.  Nakonec do této směsi vařečkou lehce vmíchejte přesátou mouku (přesívá se kvůli nadýchanosti těsta) a nasekané opražené vlašské ořechy. Těsto rovnoměrně rozdělte do obou připravených forem a pečte cca 25 minut. Po upečení nechte vychladnout.

Na krém vyšlehejte změklé máslo s cukrem do pěny stejně jako u korpusu. Krém může být pro někoho opravdu velmi sladký, ale má zjemnit výraznou chuť kardamomu. Pokud chcete, můžete trošku cukru ubrat, ale ne víc než 75g. Až se vám máslo bude zdát nadýchané, přišlehejte k němu kávu, vanilkový extrakt, smetanu a zbývající třetinu kardamomu.

Jeden z korpusů položte na servírovací tác a potřete necelou polovinou krému. přiklopte druhým korpusem a potřete vrch a boky zbývajícím krémem. 



Na ozdobu se měly použít karamelizované pražené ořechy, já jsem si místo nich vyrobila lístečky z bílé čokolády. Jak na ně, to vám třeba povím zase někdy jindy:-) 

Žádné komentáře:

Okomentovat